vrijdag 1 november 2013

Goed onderwijs in Amsterdam..

De wethouder Onderwijs in Amsterdam presenteerde vandaag het Praktijkboek Basisonderwijs Amsterdam. Aanstaande maandag woont dezelfde wethouder het debat in De Balie bij: Is het Nederlandse onderwijs klaar voor de toekomst?

Ik verwacht (hoop op) vuurwerk in het debat. 

Om dit te illustreren een klein citaat uit het praktijkboek:

'Juf Julia bekijkt de doelen van de les nog eens en gaat na welke kinderen ze mee wil laten doen in de verlengde instructie. Vorige week heeft ze, aan de hand van de lesdoelen die deze week aan de orde zijn, haar logboek nagelopen. Ze gaat na welke kinderen toen moeite hadden met bepaalde onderwerpen en deze week extra ondersteuning van haar nodig hebben. In het groepsplan kijkt ze nog even na wat ook alweer de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen zijn. Hoe kan ze de instructie voor deze leerlingen het beste vormgeven? Welke materialen kunnen ondersteuning bieden? Welke handreikingen biedt de methode?  [...] Vervolgens laat ze haar gedachten gaan over de activerende aspecten van de komende les. Uit de feedback die ze regelmatig krijgt, weet juf Julia dat dit niet haar sterkste kant is. Soms is haar behoefte om iets duidelijk aan haar leerlingen uit te leggen zo groot, dat ze voornamelijk zelf aan het woord is. In de afgelopen jaren heeft juf Julia veel geoefend
met kinderen hardop te laten denken en strategieën te laten verwoorden.'  

Juf Julia is een fictieve leerkracht uit groep 5. Ik ben vader van een dochter van 8 uit groep 5 en als ouder zou ik me grote zorgen gaan maken met een leerkracht die in een dergelijk systeem geperst is en er ook nog eens aan toegeeft. Een juf die een logboek moet nalopen om te bepalen welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben? Een groepsplan nodig heeft om de onderwijsbehoeften van een leerling te bepalen en om uit te vinden welke materialen ze kan gebruiken voor ondersteuning?

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de professionals uit het onderwijs. De reactie van mijn 'juf' (....) was in ieder geval overduidelijk.....

Ik kijk uit naar maandag....

1 opmerking:

J. Steffan zei

Ik heb het handboek doorgenomen en wat ik zeer storend vind is de toon van de teksten die ik daarin aantref. Nu ben ik zelf niet werkzaam in het onderwijs maar de manier waarop in het onderwijs werkzame professionals in dit handboek worden aangesproken vind ik een directe belediging aan het adres van iedereen die dagelijks werkzaam is in het onderwijs. Zie het citaat van Frank Tromp.

Verder is de strekking van dit handboek kennelijk dat onderwijzers en schooldirecteuren hun vak niet goed uitoefenen. Ze hebben daarvoor hulp en richtlijnen nodig van de gemeente en schoolbesturen die in dit boek zijn beschreven. Nog een belediging aan het adres van het eigen personeel.

En veel van die richtlijnen trappen de ene open deur na de andere in. Allemaal aanbevelingen die onderwijzers al uit hun jarenlange ervaring en opleiding weten en in de dagelijkse praktijk toepassen. En voor de rest veel "management proza" waar niemand iets mee kan.

Geachte bestuurders, leren vindt niet plaats in gemeentehuizen of op bestuurskantoren. Leren gebeurt in scholen, in leslokalen in de interactie van leraren en leerlingen. En dat proberen zij tot stand te brengen tegen een (te) laag salaris en ondanks (niet dankzij) de niet aflatende bemoeienis van politiek en besturen en de toenemende terreur van testen, administratie, plannen schrijven en verantwoording afleggen.

Geef schooldirecteuren en leerkrachten de verantwoordelijkheid en de middelen om hun vak uit te oefenen. Daar hebben zij meer verstand van dan politici en bestuurders. En dit handboek is daar het tastbare bewijs van naar mijn mening!