Iedere 2 jaar onderzoekt het ROC van Amsterdam de medewerkerstevredenheid. Afgelopen week werden daar de resultaten van het onderzoek bekend. Altijd weer een spannend moment voor het management team van de dienst Financiën. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek in 2008 heeft de dienst onder meer tijd gestoken in themabijeenkomsten om de interne communicatie tussen de afdelingen te versterken, is er behoorlijk geïnvesteerd in scholing en mobilieit en is gestart met coaching van medewerkers.
Een wisselend beeld binnen de dienst Financiën
De uitslag is niet gemakkelijk te interpreteren. De algemene tevredenheid is maar net voldoende. De afdelingingen variëren van 5,6 tot 6,8. In 2008 was de algemene tevredenheid 6,9. Overigens is de respons wel bijna verdubbeld. Door de opzet van het onderszoek zijn de resultaten niet helemaal vergelijkbaar.
De tevredenheid op onderdelen is over het algemeen ruim voldoende:
- De betrokkenheid varieert van 6,8 tot 8,3
- Het plezier in het werk wordt gewaardeerd met een 6,9 tot 7,8
- De samenwerking en de sfeer krijgt een 7,2
- De inzet en motivatie is redelijk hoog van 7,1 tot 8,7
- De eigen taak en werkzaamheden ligt tussen 7,1 en 7,7
- De tevredenheid over de direct leidinggevende varieert van 6,7 tot 7,0
- De werkomstandigheden van 7,0 tot 7,8
- De arbeidsvoorwaarden van 7,2 tot 7,2
- De scholing en mobiliteit van 6,8 tot 7,2
- De interne communcatie van 4,8 tot 5,7
Zijn we blij met deze uitslag?
Ik ben persoonlijk niet tevreden met deze uitslag. Ik had gehoopt op hogere algemene waardering. Ik ben wel tevreden over de scores op onderdelen. We zijn over het algemeen goed gemotiveerd, werken in een prettige sfeer en waarderen onze eigen werkzaamheden en direct leidinggevende. Ook de arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden worden positief gewaardeerd. De mogelijkheden tot mobiliteit en scholing krijgen ook een voldoende. De interne communicatie moet veel beter.
En nu?
We zullen als team op zoek moeten gaan naar verbetermogelijkheden. Vooral de algehele tevredenheid en de interne communicatie verdienen aandacht. We zullen op werkoverleg en afdelingsbijeenkomsten met elkaar in gesprek gaan over hoe deze onderdelen verbeterd kunnen worden. We zullen dan ook moeten vaststellen of de wisselingen in het management van de dienst en de reorganisatie daar een rol bij hebben gespeeld.
Het MTO geeft dus stof tot gesprek binnen het team van financiën. Ik heb daar heel veel zin in!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten