Spaghetti structuur
Iedereen is het in het financiële vakgebied wel eens tegen gekomen: Een begroting die bestaat uit een groot aantal spreadsheets die onderling aan elkaar gekoppeld zijn. Het gevaar is ook bekend. Koppelingen die verbroken zijn, onjuiste verwijzingen, etc. Vaak is het systeem ook zo complex dat je optredende veranderingen niet meer kunt verklaren. Consolidatie van deelbegrotingen is vaak handwerk en dus foutgevoelig. Uiteindelijk ontstaat een wirwar van koppelingen, spreadsheets en gegevens die steeds meer op een berg spaghetti gaat lijken.
Toenemende complexiteit
Bij het ROC van Amsterdam & Flevoland was dit ook het geval, tot grote frustratie van onder meer de afdeling Planning en Control. Daar moest verbetering in worden gebracht om te voorkomend dat het begrotingsproces op een dag krakend tot stilstand zou komen. De organisatie werd immers groter, het aantal budgethouders nam toe en de middelen met een doelbestemming vormen een steeds groter aandeel van de inkomsten. Dat maakt het begrotingsproces complexer dan ooit.
Maken of kopen?
In 2010 is daarom het initiatief genomen een nieuw systeem aan te schaffen of te ontwikkelen. We hebben eerst de markt verkend en kwamen al snel tot de conclusie dat er geen applicatie beschikbaar was voor onze beperkte behoeften. Immers, het begrotingsproces binnen het onderwijs kent specifieke behoeften, maar is niet bijzonder complex. Er zijn wel applicaties beschikbaar maar die zijn zo complex (en duur!) dat we daar voor terugschrokken. Uiteindelijk hebben we besloten dat we een eigen applicatie zouden ontwikkelen die helemaal aan onze wensen voldoet. We besloten tevens dit via de Agile methode te doen en de software in India te laten ontwikkelen (zie mijn eerdere blogpost over dit onderwerp).
Nieuwe budgetapplicatie
In januari zijn we gestart met de ontwikkeling van onze budgetmodule. Het begrotingsproces kent een topdown/bottomup karakter. Eerst worden de beschikbare middelen verdeeld en middels de doorbelastingsystematiek de bijdragen aan de centrale budgetten/diensten vastgesteld. Vervolgens kunnen de bedrijfsonderdelen binnen dit kader de begroting opstellen. Daarbij is een aantal slimme invoermethoden toegevoegd om inkomsten en kosten te verdelen over kostenplaatsen (via verdelingsscenario's) en over begrotingsmaanden. Dit zorgt ervoor dat het handmatige invoerwerk tot een minimum wordt beperkt. De doorbelastingssystematiek bijvoorbeeld voor huisvesting op basis van vierkante meters, wordt volledig ondersteund.
Versiebeheer
In het begrotingsproces is opgenomen dat het centrale begrotingskader op twee momenten wordt aangepast, namelijk zodra de eerste bekostigingsbrief is ontvangen en rond 1 oktober als duidelijk wordt hoeveel studenten zich voor het schooljaar hebben ingeschreven. Het systeem ondersteunt daarom ook versiebeheer. Niet alleen op organisatieniveau maar ook op het niveau van de bedrijfsonderdelen. Zo kunnen budgethouders ook verschillende versies van de begroting maken.
Gebruikersrechten
Uiteraard is ook het beheer van gebruikersrechten goed georganiseerd. Het systeem is zeer transparant maar de rechten voor het muteren van de begrotingsgegevens zijn gekoppeld aan de verschillende gebruikersrollen in het begrotingsproces.
Maken van prognoses
De module zal ook het maken van prognoses gaan ondersteunen. Door gebruik te maken van de laatst bekende realisatiegegeven en de begrotingscijfers voor de toekomstige perioden, kunnen budgethouders snel een prognose maken.
De begrotings- en prognosemodule zal voor de begroting van 2012 in gebruik worden genomen. Daarmee heeft de financiële discipline een nieuw stuk gereedschap waarmee het begrotingsproces minder arbeidsintensief en minder foutgevoelig is geworden.
Ook te gebruiken voor andere onderwijsinstellingen
Uit diverse gesprekken is gebleken dat andere onderwijsinstellingen worstelen met soortgelijke problemen in het begrotings- en prognoseproces. De ontwikkelde applicatie kan ook worden ingezet in andere scholen of zelfs in andersoortige organisaties met een soortgelijk begrotingsproces.Het systeem is eigendom van het ROC van Amsterdam.
Deze blog heeft als doel informatie te delen over de ontwikkelingen binnen mijn vak en mijn functie. In de berichten wordt de actualiteit rond het onderwijs beschreven. Daarnaast worden ervaringen gedeeld die mogelijk interessant kunnen zijn voor anderen. Met de labels kunt u uit de verschillende onderwerpen kiezen.
Posts tonen met het label MBO. Alle posts tonen
Posts tonen met het label MBO. Alle posts tonen
dinsdag 28 juni 2011
dinsdag 24 mei 2011
de financiële gevolgen voor ROC's: MBO-actieplan 'focus op vakmanschap'
De financiële gevolgen van het MBO actieplan ‘Focus op vakmanschap’
Eerder schreef ik op deze blog al een samenvatting van het actieplan. In deze blogpost een financiële vertaling.
Nog niet alles is bekend
Ik heb geprobeerd voor de ROC’s een inschatting te maken van de lange termijn gevolgen van het actieplan ‘Focus op vakmanschap’. Nog niet alles is duidelijk over het actieplan. Zo is nog niet voor alle onderdelen van het plan duidelijk hoe de maatregelen worden verdeeld over de onderwijssectoren. Dit zal pas bij het bekend worden van de Rijksbegroting 2012 bekend worden. Helaas zijn veel scholen nu al bezig met de voorbereiding van het schooljaar 2011/2012 en daarmee met de begroting van 2012. Lastig als je nog niet weet waar je aan toe bent. Daarom maar eens een eerste voorzichtige inschatting.
In de volgende tabel wordt de inschatting voor het MBO deel weergegeven. Door het individuele aandeel in de rijksbekostiging te gebruiken, kunnen de gevolgen per ROC berekend worden.
In de volgende tabel wordt de inschatting voor het MBO deel weergegeven. Door het individuele aandeel in de rijksbekostiging te gebruiken, kunnen de gevolgen per ROC berekend worden.
Daarmee lijken de gevolgen voor de eerste jaren niet zo groot. Pas in 2015 wordt een aanzienlijke bezuiniging bereikt. Echter, de ombuigingen worden wellicht niet volledig gecompenseerd als de intensiveringsmaatregelen financiële verplichtingen zoals bestedingsdoelen met zich mee brengen. Als de ROC's gedwongen worden om de middelen aan bepaalde doelen te besteden, zal dit leiden tot bezuinigingen in andere delen van de begroting.
Nogmaals, dit blijft een persoonlijke inschatting, pas bij de presentatie van de begroting op prinsjesdag zal hopelijk meer duidelijk zijn.
Commentaar, vragen, opinies en aanvullingen zijn welkom.
vrijdag 25 maart 2011
Focus op vakmanschap: wat zijn de gevolgen voor MBO?
Vandaag bij de MBO-raad geweest voor een bijeenkomst van de Klankbordgroep Bekostiging. Er stond maar één punt op de agenda: de gevolgen van Focus op vakmanschap voor het MBO. Focus op Vakmanschap is het plan van de minister van OCW Marja van Bijsterveldt voor de periode 2011-2015.
De strekking van de vergadering kan worden samengevat tot: De bezuinigingen zijn definitief, hoe deze uitpakken is nog niet bekend. Tegenover de bezuinigingen staan intensiveringen, maar in hoeverre deze de bezuinigingen compenseren is ook nog niet bekend. Het kan straks ook zo zijn dat de intensiveringen het MBO verplichtingen oplegt, zodat er feitelijk niet gesproken kan worden over compensatie omdat het MBO aanvullende verplichtingen krijgt opgelegd.
We zullen dus moeten wachten tot de kamerbehandeling op 27 april. Dan zal er meer duidelijkheid zijn.
Bezuinigingen
De volgende structurele bezuinigingen worden doorgevoerd:
In plannen zijn naast de bezuinigingen ook middelen opgenomen voor specifieke doelen. Dit worden de 'intensiveringen' genoemd. Bij de intensiveringen is het van belang vast te stellen voor welke sectoren ze bestemd zijn. Soms moeten middelen over meerdere sectoren verdeeld worden. De middelen zijn daarmee slechts voor een deel voor het MBO bestemd.
Bestemd voor Primair & Voorgezet Onderwijs en MBO:
De onderwijsinstellingen dienen zich dus voor te bereiden op grote veranderingen.
Binnen het ROC van Amsterdam en ROC Flevoland worden inmiddels plannen gemaakt om structurele maatregelen te nemen om enerzijds de productiviteit te verhogen met minder financiële middelen. Een enorme uitdaging voor de komende jaren. De eerste stappen zijn daarin inmiddels gezet.
Over de maatregelen die ROC van Amsterdam en ROC Flevoland nemen, volgt binnenkort meer op deze blog.
De strekking van de vergadering kan worden samengevat tot: De bezuinigingen zijn definitief, hoe deze uitpakken is nog niet bekend. Tegenover de bezuinigingen staan intensiveringen, maar in hoeverre deze de bezuinigingen compenseren is ook nog niet bekend. Het kan straks ook zo zijn dat de intensiveringen het MBO verplichtingen oplegt, zodat er feitelijk niet gesproken kan worden over compensatie omdat het MBO aanvullende verplichtingen krijgt opgelegd.
We zullen dus moeten wachten tot de kamerbehandeling op 27 april. Dan zal er meer duidelijkheid zijn.
Bezuinigingen
De volgende structurele bezuinigingen worden doorgevoerd:
- verkorting van de opleidingsduur, doelmatige opleidingen (160 miljoen op MBO)
- leeftijdgrens instellen 30 jaar (170 miljoen voor MBO, wordt mogelijk elders gecompenseerd)
- subsidietaakstelling (OCW breed 130 miloen)
- efficiency korting raden en instituten (20 miljoen)
In plannen zijn naast de bezuinigingen ook middelen opgenomen voor specifieke doelen. Dit worden de 'intensiveringen' genoemd. Bij de intensiveringen is het van belang vast te stellen voor welke sectoren ze bestemd zijn. Soms moeten middelen over meerdere sectoren verdeeld worden. De middelen zijn daarmee slechts voor een deel voor het MBO bestemd.
Bestemd voor Primair & Voorgezet Onderwijs en MBO:
- Professionalisering onderwijspersoneel (150 miljoen)
- Prestatiebeloning teams (250 miljoen)
- Versterking uniforme toetsing (80 miljoen)
- Plus en Wijkschool (30 miljoen)
- Kwaliteitsverbetering (150 miljoen)
- kwaliteit/reservering leerlingenraming.(270 miljoen)
De onderwijsinstellingen dienen zich dus voor te bereiden op grote veranderingen.
Binnen het ROC van Amsterdam en ROC Flevoland worden inmiddels plannen gemaakt om structurele maatregelen te nemen om enerzijds de productiviteit te verhogen met minder financiële middelen. Een enorme uitdaging voor de komende jaren. De eerste stappen zijn daarin inmiddels gezet.
Over de maatregelen die ROC van Amsterdam en ROC Flevoland nemen, volgt binnenkort meer op deze blog.
vrijdag 18 februari 2011
Hoeveel kans maakt MBO-er op de arbeidsmarkt?
Van alle mbo-ers (met diploma) die zich op de arbeidsmarkt aanbieden vindt 94% binnen redelijke termijn een baan. Dit blijkt uit onderzoek van het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA/Universiteit Maastricht). ROA onderzocht de effecten van het School Ex Programma en de gevolgen van de economische crisis. 20.000 (!) mbo-schoolverlaters zijn benaderd voor het onderzoek die in het studiejaar 2009/2010 hun diploma behaald hebben.
Het lijkt er dus op dat de economische crisis vooralsnog voorbij gaat aan de MBO gediplomeerden. Goed nieuws dus voor alle studenten die hard werken om hun diploma te halen.
persbericht MBO raad
Het lijkt er dus op dat de economische crisis vooralsnog voorbij gaat aan de MBO gediplomeerden. Goed nieuws dus voor alle studenten die hard werken om hun diploma te halen.
persbericht MBO raad
woensdag 16 februari 2011
Welke gevolgen heeft het actieplan MBO 2011-2015?
Focus op vakmanschap
Vandaag is het actieplan MBO 2011-2015 door minister Van Bijsterveld naar de 2e kamer gestuurd. Het plan heeft de titel 'Focus op Vakmanschap' meegekregen.
Welke gevolgen heeft dit actieplan voor het MBO?
Het plan bevat de volgende doelstellingen:
- verhoging kwaliteit
- verbetering besturing en bedrijfsvoering
- vereenvoudiging van het BVE stelsel
Het is nog te vroeg om alle doelstellingen in het plan te vertalen naar concrete gevolgen voor de ROC's. Getuige het aantal wijzigingen in het veld van het MBO, kan wel worden geconcludeerd dat alle ROC's de gevolgen van het plan zullen gaan voelen. Niet alleen de toekenning van middelen zal sterk veranderen en nog meer afhankelijk zijn van de prestaties van het ROC. Ook de opzet van MBO-opleidingen zal veranderen.
De plannen van de minister kunnen worden samengevat in de volgende punten:
1. Verhoging kwaliteit
Meer onderwijstijd, intensiveren en verkorten opleidingen
De onderwijstijd voor het eerste leerjaar wordt verhoogd naar 1.000 uren waarvan 750 onder begeleiding. De overige leerjaren blijven gehandhaafd op 750 uren waarvan 600 onder begeleiding en 250 uren BPV.
De opleidingsduur wordt verkort van 4 naar 3 jaar (niveau 4). De bekostiging gaat per leerjaar verschillen. Eerste jaars studenten tellen zwaarder mee in de bekostiging dan 2e jaars. 2e jaars tellen zwaarder mee dan 3e jaars studenten etc. In het plan wordt verondersteld dat de verkorting van de opleidingsduur het mogelijk moet maken om meer onderwijstijd te kunnen bieden.
Betere examens
De minister wil de MBO examens verbeteren en zet het examenbeleid voort. Er komen landelijke examens voor de Nederlandse en Engelse taal en voor rekenen.
Professionalisering docenten
De minister stelt het bij- en nascholen van leraren verplicht. Bovendien komt er een lerarenregister.
Regionaal aanbod opleidingen
De minister wil een einde maken aan de concurrentie tussen ROC's en stelt een autoriteit in die overleg tussen de ROC's mogelijk moet gaan maken. In de toekomst zal een stichting toezien op doelmatig aanbod in de regio's. Dit betekent dat de ROC's samen het opleidingenaanbod moeten gaan verdelen. De stichting zal tevens arbitreren bij eventuele geschillen tussen ROC's.
VM2
De VM2 regeling (combinatie van VMBO en MBO opleiding) wordt verlengd en per augustus 2012 omgezet in een wettelijk kader.
2. Besturing en bedrijfsvoering op orde
Er komt een zogenaamde prestatiebox waarmee de prestaties op gebied van de bestrijding van voortijdig schoolverlaten en de tevredenheid van het bedrijfsleven in financiële middelen wordt omgezet. Hoe beter de prestaties, hoe meer geld de instelling ontvangt.
3. Vereenvoudiging van het BVE stelsel
30+ maatregel
De uitwerking van de 30+ maatregel is nog niet bekend is gemaakt in dit plan. Daarmee blijft onzekerheid bestaan over de financiering van onderwijs voor mensen van 30 jaar en ouder. De minister beloofd dat deze maatregel in mei op de agenda van de ministerraad komt en in september in de 2e kamer zal worden behandeld. Beoogde datum van inwerkingtreding is 1 augustus 2012.
Einde drempelloze instroom
De drempelloze instroom in niveau 2 van het mbo wordt beëindigd. Voor toelating voor een niveau 2 opleiding hebben studenten voortaan een diploma voortgezet onderwijs nodig of een diploma niveau 1. Daarnaast wordt voor ongediplomeerde jongeren, die bijvoorbeeld na enkele jaren werken weer
willen gaan leren, een toelatingsonderzoek op instellingsniveau ingevoerd. Als ze dit met positief resultaat afronden, kunnen ze instromen op niveau 2, anders op niveau 1. De beoogde inwerkingtreding is het schooljaar 2013-2014.
Entree opleidingen
De MBO opleidingen op niveau 1 krijgen een nieuwe naam namelijk "entree opleidingen". Deze opleidingen worden apart gefinancierd en er wordt een bindend studieadvies ingevoerd, waarmee scholen een leerprestatie kunnen afdwingen. De ROC's ontvangen voor entree opleidingen een vast budget. Overigens wordt 'ROC op Maat' van het ROC van Amsterdam in het plan genoemd als goed voorbeeld voor entree opleidingen!
Vavo onder rijksaansturing
De bekostiging van het Vavo komt met ingang van 1 augustus 2014 vanuit het Rijk en is alleen beschikbaar voor mensen tot 30 jaar.
Vandaag is het actieplan MBO 2011-2015 door minister Van Bijsterveld naar de 2e kamer gestuurd. Het plan heeft de titel 'Focus op Vakmanschap' meegekregen.
Welke gevolgen heeft dit actieplan voor het MBO?
Het plan bevat de volgende doelstellingen:
- verhoging kwaliteit
- verbetering besturing en bedrijfsvoering
- vereenvoudiging van het BVE stelsel
Het is nog te vroeg om alle doelstellingen in het plan te vertalen naar concrete gevolgen voor de ROC's. Getuige het aantal wijzigingen in het veld van het MBO, kan wel worden geconcludeerd dat alle ROC's de gevolgen van het plan zullen gaan voelen. Niet alleen de toekenning van middelen zal sterk veranderen en nog meer afhankelijk zijn van de prestaties van het ROC. Ook de opzet van MBO-opleidingen zal veranderen.
De plannen van de minister kunnen worden samengevat in de volgende punten:
1. Verhoging kwaliteit
Meer onderwijstijd, intensiveren en verkorten opleidingen
De onderwijstijd voor het eerste leerjaar wordt verhoogd naar 1.000 uren waarvan 750 onder begeleiding. De overige leerjaren blijven gehandhaafd op 750 uren waarvan 600 onder begeleiding en 250 uren BPV.
De opleidingsduur wordt verkort van 4 naar 3 jaar (niveau 4). De bekostiging gaat per leerjaar verschillen. Eerste jaars studenten tellen zwaarder mee in de bekostiging dan 2e jaars. 2e jaars tellen zwaarder mee dan 3e jaars studenten etc. In het plan wordt verondersteld dat de verkorting van de opleidingsduur het mogelijk moet maken om meer onderwijstijd te kunnen bieden.
Betere examens
De minister wil de MBO examens verbeteren en zet het examenbeleid voort. Er komen landelijke examens voor de Nederlandse en Engelse taal en voor rekenen.
Professionalisering docenten
De minister stelt het bij- en nascholen van leraren verplicht. Bovendien komt er een lerarenregister.
Regionaal aanbod opleidingen
De minister wil een einde maken aan de concurrentie tussen ROC's en stelt een autoriteit in die overleg tussen de ROC's mogelijk moet gaan maken. In de toekomst zal een stichting toezien op doelmatig aanbod in de regio's. Dit betekent dat de ROC's samen het opleidingenaanbod moeten gaan verdelen. De stichting zal tevens arbitreren bij eventuele geschillen tussen ROC's.
VM2
De VM2 regeling (combinatie van VMBO en MBO opleiding) wordt verlengd en per augustus 2012 omgezet in een wettelijk kader.
2. Besturing en bedrijfsvoering op orde
Er komt een zogenaamde prestatiebox waarmee de prestaties op gebied van de bestrijding van voortijdig schoolverlaten en de tevredenheid van het bedrijfsleven in financiële middelen wordt omgezet. Hoe beter de prestaties, hoe meer geld de instelling ontvangt.
3. Vereenvoudiging van het BVE stelsel
30+ maatregel
De uitwerking van de 30+ maatregel is nog niet bekend is gemaakt in dit plan. Daarmee blijft onzekerheid bestaan over de financiering van onderwijs voor mensen van 30 jaar en ouder. De minister beloofd dat deze maatregel in mei op de agenda van de ministerraad komt en in september in de 2e kamer zal worden behandeld. Beoogde datum van inwerkingtreding is 1 augustus 2012.
Einde drempelloze instroom
De drempelloze instroom in niveau 2 van het mbo wordt beëindigd. Voor toelating voor een niveau 2 opleiding hebben studenten voortaan een diploma voortgezet onderwijs nodig of een diploma niveau 1. Daarnaast wordt voor ongediplomeerde jongeren, die bijvoorbeeld na enkele jaren werken weer
willen gaan leren, een toelatingsonderzoek op instellingsniveau ingevoerd. Als ze dit met positief resultaat afronden, kunnen ze instromen op niveau 2, anders op niveau 1. De beoogde inwerkingtreding is het schooljaar 2013-2014.
Entree opleidingen
De MBO opleidingen op niveau 1 krijgen een nieuwe naam namelijk "entree opleidingen". Deze opleidingen worden apart gefinancierd en er wordt een bindend studieadvies ingevoerd, waarmee scholen een leerprestatie kunnen afdwingen. De ROC's ontvangen voor entree opleidingen een vast budget. Overigens wordt 'ROC op Maat' van het ROC van Amsterdam in het plan genoemd als goed voorbeeld voor entree opleidingen!
Vavo onder rijksaansturing
De bekostiging van het Vavo komt met ingang van 1 augustus 2014 vanuit het Rijk en is alleen beschikbaar voor mensen tot 30 jaar.
maandag 24 januari 2011
Schatkistbankieren Ja of Nee?
De afgelopen weken is mij een aantal keer gevraagd wat mijn ervaring is met Schatkistbankieren van het Ministerie van Financiën. De MBO-raad organiseert op 17 februari as. een themabijeenkomst rond het onderwerp en heeft me gevraagd onze ervaring te delen met andere ROC's.
Deze week een ROC op bezoek dat overweegt over te stappen naar schatkistbankieren. Ook zij willen weten hoe het ons bevallen is de afgelopen jaren.
De bezuinigingen in het onderwijs nopen de ROC's alles uit de kast te halen om kosten te besparen. Goedkopere financiering is een oplossing die geen pijn doet i.t.t. alle andere maatregelen die men moet nemen. Daarom komt dit onderwerp m.i. steeds meer in de belangstelling.
ROC's kunnen als 'rechtspersoon met een wettelijke taak' (RWT) gebruik maken van schatkistbankieren. Dit betekent dat zij gebruik kunnen maken van 3 producten bij het Ministerie van Financiën:
- Rekening-courantfaciliteit: goedkoop werkkapitaal tot ca. 10 procent van de publieke jaaromzet
- Depositofaciliteit: verplicht voor kasoverschotten uit publieke activiteiten
- Leningfaciliteit: goedkope financiering met vastgoed als onderpand
Meer informatie is overigens te vinden op de website van het 'Agentschap van de Generale Thesaury': http://www.dsta.nl/onderwerpen/schatkistbankieren
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom ROC's niet 'en masse' zijn overgestapt naar het schatkistbankieren. Het is een product met grote voordelen en maar een beperkt aantal kleine nadelen. Met schatkistbankieren is een ROC in staat om aanzienlijke rentevoordelen te behalen in vergelijking tot de commerciële banken. De rentepercentages van de leningfaciliteit liggen soms meer dan een procent lager dan de commerciële tarieven. Dat lijkt voor sommigen een klein verschil maar gezien de tientallen miljoen euro's die ROC's hebben geleend, loopt dit al snel op tot honderdduizenden euro's per jaar. Dergelijke leningen kennen vaak een looptijd van tientallen jaren. Dat betekent dat er met een beetje inspanning op langere termijn miljoenen euro's kunnen worden bespaard. En dat is in tijde van bezuinigingen goed nieuws, lijkt me.
Deze week een ROC op bezoek dat overweegt over te stappen naar schatkistbankieren. Ook zij willen weten hoe het ons bevallen is de afgelopen jaren.
De bezuinigingen in het onderwijs nopen de ROC's alles uit de kast te halen om kosten te besparen. Goedkopere financiering is een oplossing die geen pijn doet i.t.t. alle andere maatregelen die men moet nemen. Daarom komt dit onderwerp m.i. steeds meer in de belangstelling.
ROC's kunnen als 'rechtspersoon met een wettelijke taak' (RWT) gebruik maken van schatkistbankieren. Dit betekent dat zij gebruik kunnen maken van 3 producten bij het Ministerie van Financiën:
- Rekening-courantfaciliteit: goedkoop werkkapitaal tot ca. 10 procent van de publieke jaaromzet
- Depositofaciliteit: verplicht voor kasoverschotten uit publieke activiteiten
- Leningfaciliteit: goedkope financiering met vastgoed als onderpand
Meer informatie is overigens te vinden op de website van het 'Agentschap van de Generale Thesaury': http://www.dsta.nl/onderwerpen/schatkistbankieren
Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom ROC's niet 'en masse' zijn overgestapt naar het schatkistbankieren. Het is een product met grote voordelen en maar een beperkt aantal kleine nadelen. Met schatkistbankieren is een ROC in staat om aanzienlijke rentevoordelen te behalen in vergelijking tot de commerciële banken. De rentepercentages van de leningfaciliteit liggen soms meer dan een procent lager dan de commerciële tarieven. Dat lijkt voor sommigen een klein verschil maar gezien de tientallen miljoen euro's die ROC's hebben geleend, loopt dit al snel op tot honderdduizenden euro's per jaar. Dergelijke leningen kennen vaak een looptijd van tientallen jaren. Dat betekent dat er met een beetje inspanning op langere termijn miljoenen euro's kunnen worden bespaard. En dat is in tijde van bezuinigingen goed nieuws, lijkt me.
vrijdag 14 januari 2011
actieplan MBO 2011-2015
Gisteren een bijeenkomst bij de MBO-raad bezocht. Daarin werd de inhoud van het 'actieplan MBO 2011-2015' behandeld. Dit plan zal in februari bekend gemaakt worden. Men verwacht dat het MBO met grote veranderingen te maken krijgt.
Met name het introduceren van een leeftijdsgrens voor bekostigd onderwijs zal grote gevolgen hebben voor ROC's. Het advies is om mensen van 30 jaar en ouder niet meer voor bekostiging in aanmerking te laten komen. ROC's zullen moeten onderzoeken of we zonder 30-plussers alle BBL opleidingen nog wel in stand kunnen houden. Blijven er genoeg studenten over om dure opleidingen te kunnen betalen?
Het onderwijs op niveau 1 zal geen MBO meer mogen heten en krijgt een eigen bekostigingssysteem. Het onderwijs op niveau 2 is niet langer toegankelijk voor iedereen, er zullen toetredingscriteria worden aangelegd. Verder zal er nogal wat bezuinigd worden op het onderwijs, onder meer door de duur van opleidingen te bekorten.
ROC's hebben verder te maken met het wegvallen van Inburgeringsactiviteiten. Er is vanaf 2014 geen geld meer voor inburgering.
Conclusie: de komende maanden zullen ROC's zichzelf opnieuw moeten uitvinden om deze veranderingen te kunnen opvangen.
Als je de ontwikkelingen wilt volgen kijk dan op:
weblog hobéon actieplan MBO
Met name het introduceren van een leeftijdsgrens voor bekostigd onderwijs zal grote gevolgen hebben voor ROC's. Het advies is om mensen van 30 jaar en ouder niet meer voor bekostiging in aanmerking te laten komen. ROC's zullen moeten onderzoeken of we zonder 30-plussers alle BBL opleidingen nog wel in stand kunnen houden. Blijven er genoeg studenten over om dure opleidingen te kunnen betalen?
Het onderwijs op niveau 1 zal geen MBO meer mogen heten en krijgt een eigen bekostigingssysteem. Het onderwijs op niveau 2 is niet langer toegankelijk voor iedereen, er zullen toetredingscriteria worden aangelegd. Verder zal er nogal wat bezuinigd worden op het onderwijs, onder meer door de duur van opleidingen te bekorten.
ROC's hebben verder te maken met het wegvallen van Inburgeringsactiviteiten. Er is vanaf 2014 geen geld meer voor inburgering.
Conclusie: de komende maanden zullen ROC's zichzelf opnieuw moeten uitvinden om deze veranderingen te kunnen opvangen.
Als je de ontwikkelingen wilt volgen kijk dan op:
weblog hobéon actieplan MBO
vrijdag 7 januari 2011
Doctorandus met een MEAO-diploma?
Recentelijk stuurde een MBO-studente een brief naar de Volkskrant waarin ze liet weten dat mensen ten onrechte negatief denken over MBO-ers (zie link onder het artikel).
Ik ben zelf ooit 'voortijdig schoolverlater' geweest op het Atheneum. Mijn schoolcarrière liep niet geheel vlekkeloos met als gevolg dat ik het VWO moest verlaten. Ik voelde me niet thuis op school, vond de vakken niet leuk en had een hekel aan huiswerk maken.
Gelukkig mocht ik met mijn overgangsrapport van de 3e klas wel naar de MEAO. Dat onderwijs sprak mij kennelijk veel meer aan want vanaf dat moment ging het van een leien dakje. Toen ik met mooie cijfers mijn MEAO-diploma had behaald, werd ik door een inspirerende docent geadviseerd te gaan studeren in Amsterdam. De vooropleiding sloot heel erg goed aan op het onderwijs aan de HES in Amsterdam. Veel medestudenten van de HAVO vielen al in het eerste jaar af.
Na het behalen van het HEAO-BI diploma (inclusief een aantal vrolijke jaren in het bestuur van studentenvereniging Pigmentum), werd ik in een gesprek met mijn afstudeerdocent attent gemaakt op een zogenaamde kop-studie aan de Vrije Universiteit. De studie bedrijfseconomie sloot goed aan op het HBO-programma. In drie jaar was ik klaar met mijn studie.
Het MBO is mijn redding geweest. Ik heb de 'long way home' gekozen, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu beschik over theoretische én praktische kennis binnen het vakgebied economie, administratie en automatisering.
Een MBO-opleiding is dus zeker geen minderwaardige opleiding voor minder slimme mensen. Dit diploma is van grote waarde als je wilt gaan werken of als je verder wilt studeren. Daar zou best wel wat meer erkenning en waardering voor mogen bestaan.
Lees de ingezonden brief op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1788732/2011/01/05/Leve-het-onderwijs-Zolang-het-maar-geen-mbo-is.dhtml
Ik ben zelf ooit 'voortijdig schoolverlater' geweest op het Atheneum. Mijn schoolcarrière liep niet geheel vlekkeloos met als gevolg dat ik het VWO moest verlaten. Ik voelde me niet thuis op school, vond de vakken niet leuk en had een hekel aan huiswerk maken.
Gelukkig mocht ik met mijn overgangsrapport van de 3e klas wel naar de MEAO. Dat onderwijs sprak mij kennelijk veel meer aan want vanaf dat moment ging het van een leien dakje. Toen ik met mooie cijfers mijn MEAO-diploma had behaald, werd ik door een inspirerende docent geadviseerd te gaan studeren in Amsterdam. De vooropleiding sloot heel erg goed aan op het onderwijs aan de HES in Amsterdam. Veel medestudenten van de HAVO vielen al in het eerste jaar af.
Na het behalen van het HEAO-BI diploma (inclusief een aantal vrolijke jaren in het bestuur van studentenvereniging Pigmentum), werd ik in een gesprek met mijn afstudeerdocent attent gemaakt op een zogenaamde kop-studie aan de Vrije Universiteit. De studie bedrijfseconomie sloot goed aan op het HBO-programma. In drie jaar was ik klaar met mijn studie.
Het MBO is mijn redding geweest. Ik heb de 'long way home' gekozen, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu beschik over theoretische én praktische kennis binnen het vakgebied economie, administratie en automatisering.
Een MBO-opleiding is dus zeker geen minderwaardige opleiding voor minder slimme mensen. Dit diploma is van grote waarde als je wilt gaan werken of als je verder wilt studeren. Daar zou best wel wat meer erkenning en waardering voor mogen bestaan.
Lees de ingezonden brief op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1788732/2011/01/05/Leve-het-onderwijs-Zolang-het-maar-geen-mbo-is.dhtml
Abonneren op:
Posts (Atom)
