De Balie leert: reeks onderwijsdebatten |
Een goede
schoolleider leidt tot goed onderwijs
Internationaal onderzoek toont aan dat de leiding van de
school van grote invloed is op de verbetering van de kwaliteit van het
onderwijs. Goed leiderschap, goede schoolbestuurders en schoolleiders zijn van
doorslaggevend belang voor het verbeteren van de kwaliteit van docenten en
daarmee van de prestaties van onderwijsorganisaties. De schoolleiding vormt een
belangrijke factor in het realiseren van onderwijsteams die optimaal presteren.
De leiding selecteert en ondersteunt onderwijsprofessionals en onderwijsteams
en creëert de randvoorwaarden voor het onderwijsproces. Dat is een belangrijke
drijfveer voor Dyade. Als Dyade de schoolbestuurder en de schoolleider optimaal
ondersteunt, draagt ze indirect bij aan de kwaliteit van onderwijs.
Wat is een goede
schoolleider?
Uiteraard is dan wel de vraag: wat is goed leiderschap
binnen een schoolorganisatie? In een uitverkochte Balie gingen docenten,
schoolleiders en anderen daar met elkaar over in debat. Zoals dat hoort in een
goed debat liepen de meningen flink uiteen, maar er was een rode draad te
vinden in de mening over de goede schoolleider:
Onderwijskundige visie
Allereerst moet de schoolleider een visie op onderwijs hebben
en de koers uitzetten voor het team. De schoolleider moet dus een heldere visie
op leren hebben, op de ontwikkeling van kinderen en op werkvormen waarin
leerlingen kunnen samenwerken. De goede schoolleider creëert waarin docenten
samenwerken en samen leren en faciliteert het gesprek over goed onderwijs.
Sommige deelnemers aan het debat stelden dat dit niet mogelijk is als je niet
zelf voor de klas hebt gestaan. Alleen een expert in het vakgebied kan leiding
geven aan onderwijsprofessionals.
Hitteschild
De schoolleider moet ook fungeren als hitteschild. Hij of
zij moet voor het team staan en het team zo veel mogelijk afschermen van niet-productieve
inmenging van buiten, zonder dat de
angst gaat regeren, zonder dat de schoolleider de regeltjes doordrukt naar het
docententeam. Hij of zij gaat slim om met de druk van buiten en beperkt deze
tot hetgeen strikt noodzakelijk is, opdat de docenten in het team er zo weinig
mogelijk last van hebben.
Leiderschap
De goede schoolleider overziet het hele plaatje en bepaalt
daarop de koers van het team, staat open
voor initiatieven van leraren en inspireert het team, zorgt dat iedereen
zijn persoonlijk leiderschap ontwikkelt zodat de schoolleider steeds meer
overbodig wordt. Een goede schoolleider zorgt voor persoonlijke ontwikkeling en
als deze niet effectief is, is hij of zij moedig genoeg om daar consequenties
aan te verbinden. Een goede schoolleider heeft een neus voor kwaliteit en verzamelt deze om zich heen,
en is ook voldoende stevig om tegenspraak te organiseren. Een goede
schoolleider communiceert met de mensen binnen en buiten de school en geeft
vertrouwen aan het team: fouten maken mag, zolang je er maar van leert.
Wat heeft een goede
schoolleider nodig?
Een schoolleider kan dit alleen als er voldoende vertrouwen
en ruimte is om verantwoordelijkheid te nemen. Er moet voldoende regelruimte
zijn. Het werken vanuit een verzameling gezamenlijke waarden helpt de
schoolleider om duidelijk te maken waar de school en het team voor staan.
Zoals een van de sprekers kernachtig samenvatte: een goede
schoolleider heeft visie, moed, focus en doorzettingsvermogen.
Holistisch systeem
Het debat heeft voor mij duidelijk gemaakt dat een goede
schoolleider volgens het onderwijsveld aan veel eisen moet voldoen. Het maakt
voor mij duidelijk dat de permanente educatie van schoolleiders onontbeerlijk
is en dat ook schoolleiders samen kunnen leren en samen het gesprek kunnen
aangaan over goed onderwijs en persoonlijk leiderschap. Wat voor leerlingen geldt, geldt ook voor Schoolleiders en docenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten