De invloed op
ontwikkeling van leerlingen
Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat de schoolleider, na de leraar,
de meeste invloed heeft op de ontwikkeling van leerlingen. Dat maakt het werken
bij Dyade zo boeiend. Door de schoolleiders te ondersteunen dragen we indirect
bij aan de ontwikkeling van kinderen in Nederland.
De rol van
schoolleider verandert.
Fullan: De Schoolleider |
Vergroten van de
invloed op leerlingen
Fullan onderzoekt wat de invloed van de schoolleider is op
het leren van leerlingen en gaat na hoe deze invloed gemaximaliseerd kan
worden. Hij start met dominante verkeerde ‘drivers’ in het huidige onderwijsproces en hoe deze
leiden tot verkeerde strategieën in de transformatie van het onderwijs. Zo laat
hij onder meer zien dat een rigide systeem van verantwoording, leidt tot
verkeerde prikkels en in sommige gevallen zelfs tot misleiding van het systeem.
Fullan biedt een alternatief: onderwijsorganisaties kunnen zich beter richten
op capaciteitsopbouw: talentontwikkeling door gezamenlijk leren in een sfeer
van transparantie en eigen verantwoordelijkheid. Dat leidt wel tot succes, zo
toont onderzoek keer op keer aan.
Lerend leiderschap
Een van de succesfactoren in deze strategie is het lerend
leiderschap. Onderzoek laat zien dat leraren, die gedurende een langere periode
in groepsverband constructief samenwerken, het leerproces van leerlingen
positief beïnvloeden. Dus als schoolleiders invloed hebben op het gezamenlijk
leerproces van leraren, dan hebben zij ook maximale invloed op het leerproces
van leerlingen. Daartoe investeren zij in het professioneel kapitaal dat
bestaat uit het menselijk, het sociaal en besluitvormingskapitaal. Ze zorgen er
voor dat de vaardigheden van leraren continue worden versterkt en gecultiveerd.
Daarnaast wordt geïnvesteerd in de kwaliteit en kwantiteit van menselijke
relaties om commitment te creëren samen aan een gemeenschappelijk doel te
werken. Door samen te leren en samen problemen op te lossen, worden
uiteindelijk ook betere beslissingen genomen in de groep van leraren.
Het lerend leiderschap past mooi bij een van de competenties
uit het beroepsprofiel van de schoolleider: het bevorderen van samenwerking,
leren en onderzoeken. Het lerend
leiderschap zoals beschreven in het boek van Fullan zou moeten worden
toegevoegd aan de leiderschapsstrategieën die succesvol zijn voor het
onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten