vrijdag 7 januari 2011

Doctorandus met een MEAO-diploma?

Recentelijk stuurde een MBO-studente een brief naar de Volkskrant waarin ze liet weten dat mensen ten onrechte negatief denken over MBO-ers (zie link onder het artikel).

Ik ben zelf ooit 'voortijdig schoolverlater' geweest op het Atheneum. Mijn schoolcarrière liep niet geheel vlekkeloos met als gevolg dat ik het VWO moest verlaten. Ik voelde me niet thuis op school, vond de vakken niet leuk en had een hekel aan huiswerk maken.

Gelukkig mocht ik met mijn overgangsrapport van de 3e klas wel naar de MEAO. Dat onderwijs sprak mij kennelijk veel meer aan want vanaf dat moment ging het van een leien dakje. Toen ik met mooie cijfers mijn MEAO-diploma had behaald, werd ik door een inspirerende docent geadviseerd te gaan studeren in Amsterdam. De vooropleiding sloot heel erg goed aan op het onderwijs aan de HES in Amsterdam. Veel medestudenten van de HAVO vielen al in het eerste jaar af.

Na het behalen van het HEAO-BI diploma (inclusief een aantal vrolijke jaren in het bestuur van studentenvereniging Pigmentum), werd ik in een gesprek met mijn afstudeerdocent attent gemaakt op een zogenaamde kop-studie aan de Vrije Universiteit. De studie bedrijfseconomie sloot goed aan op het HBO-programma. In drie jaar was ik klaar met mijn studie.


Het MBO is mijn redding geweest. Ik heb de 'long way home' gekozen, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu beschik over theoretische én praktische kennis binnen het vakgebied economie, administratie en automatisering.

Een MBO-opleiding is dus zeker geen minderwaardige opleiding voor minder slimme mensen. Dit diploma is van grote waarde als je wilt gaan werken of als je verder wilt studeren. Daar zou best wel wat meer erkenning en waardering voor mogen bestaan.


Lees de ingezonden brief op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1788732/2011/01/05/Leve-het-onderwijs-Zolang-het-maar-geen-mbo-is.dhtml

Geen opmerkingen: